
Koppling till de globala målen: Mål 5 (jämställdhet), Mål 10 (minskad ojämlikhet)
Syfte: Att på ett lekfullt och roligt sätt synliggöra normer. Kan fungera som ett inslag i ett pass om normer och inkludering för att illustrera olika normer som finns i samhället.
Tidsåtgång: 30-45 min
Målgrupp: Från ca 13 år och uppåt
Material: En yta som fungerar som scen. Rekvisita och utklädning till skådespelarna, exempelvis en hatt till pappan, en medicinväska till ambulansen och en boll till barnet. Stolar till åskådarna
Gör så här:
Det här är en teaterövning där deltagarna får improvisera och hela tiden byts ut. Ni kan börja med att tre ledare spelar rollerna i den första omgången, för att visa hur det ska gå till och spela upp grundscenen. Grundscenen som spelas upp är: Ett barn har spelat boll och slagit sig och kommer hem till sin förälder som ringer ambulansen, ambulansen kommer. Utifrån denna historia ska skådespelarna sedan improvisera utifrån de intryck som publiken ger.
Berätta sedan att du vill ha tre nya skådespelare från publiken: ett barn, en förälder och en ambulansförare. Skådespelarna får klä på sig rekvisitan medan du frågar publiken om vilken känsla de ska illustrera, exempelvis glädje. Skådespelarna ska då spela upp samma scen fast där alla är väldigt glada. De får själva välja vad de ska säga så länge de håller sig till grundhistorien.
Efter varje omgång byts skådespelarna ut till nya personer från publiken och publiken får välja ett nytt ord som scenen ska spela upp. Börja med olika känslor tills deltagarna är uppvärmda. Be sedan publiken komma överens om en norm som skådespelarna får spela upp samtidigt som de berättar samma grundhistoria som tidigare. Det kan exempelvis vara heteronormen eller cis-normen. Skådespelarna får nu improvisera för att illustrera denna norm. Fortsätt med några olika normer och tills alla som vill har fått testa.
Avsluta gärna med att fråga hur det kändes.
Exempel på avslutande diskussionsfrågor:
OBS! I denna övning är det viktigt att inte driva med normbrytare, utan med befintliga normer, tex heteronormen. Att sparka uppåt och inte på de som redan befinner sig i en minoritet.
Koppling till de globala målen: Mål 5 (jämställdhet), Mål 10 (minskad ojämlikhet)
Syfte: Den här kull-leken belyser normer på ett lekfullt sätt och kan fungera som energizer under exempelvis ett pass om normer och jämlikhet. Målet med övningen är att syna våra egna privilegier och bli medveten om när en tillhör normen eller inte.
Tidsåtgång: 5-10 min
Målgrupp: Från ca 13 år och uppåt
Material: En större yta, exempelvis ett tomt rum eller en fotbollsplan. Lappar med olika identiteter på (se nedan).
Gör så här:
Inled gärna övningen med att prata om vad normer är och be deltagarna ge exempel på normer som de känner till. Säg att normerna påverkar våra förutsättningar och möjligheter i livet. Dela sedan ut lapparna med personligheter till alla deltagare utom Höken. Be deltagarna läsa lapparna utan att visa dem för varandra. Säg att de ska fundera på vilka normer som personen på deras lappar tillhör. Vilka normer bryter personen mot? Berätta att det är denna person som de ska utgå från när de tar ställning till de olika normera som höken ropar ut.
Den här övningen bygger på leken Under hökens vingar, kom, där en person är ”höken” som står i mitten av rummet/fotbollsplanen och övriga deltagare står längs en rad på ena sidan av rummet/fotbollsplanen.
Höken frågar deltagarna: ”Under hökens vingar, kom!”
Deltagarna svarar: ”Vilken norm?” (istället för ”vilken färg”)
Höken får sedan välja en norm, exempelvis ”cis-normen” eller ”heteronormen”. Alla som fick en lapp med en person som tillhör denna norm får gå över rummet/fotbollsplanen och kan inte bli kullade av höken. De andra som har en person på sin lapp som inte tillhör normen behöver springa över rummet/planen och ska försöka att inte bli kullade av höken. Alla som blir kullade av höken blir hökar och ska inför nästa omgång gemensamt komma överens om en ny norm/kategori att skrika ut.
Efter varje omgång kan du fråga deltagarna som blev hökar vad som stod på deras lapp. Varför tillhör den personen inte normen som höken ropade ut? Var det lätt att veta eller behövde deltagaren gissa? Vad säger de andra, håller ni med om att personen inte tillhör denna norm?
När det bara är några få deltagare kvar kan du fråga vad som står på deras lappar. Varför tror ni de är kvar så länge i leken? Hur känns det för dem att så ofta få gå över rummet/fotbollsplanen utan att bli kullade?
Person-lappar (skriv ut och ge en lapp till varje deltagare):
Koppling till de globala målen: Mål 5 (jämställdhet), Mål 10 (minskad ojämlikhet), samt Mål 16 (fredliga och inkluderande samhällen)
Syfte: Att synliggöra normer och de för- och nackdelar som personer kan ha av att vara en del av eller avvika från olika normer. Målet är även att deltagarna ska kunna koppla privilegier i samhället till sin förening och fundera över hur det ser ut i just er KFUM-förening.
Tidsåtgång: ca 20 min
Målgrupp: Från ca 13 år och uppåt
Material: Individuella rollkort till alla deltagare (se bilaga), ett större utrymme, exempelvis ett tomt rum eller en fotbollsplan. Eventuellt bollar eller hopprep (om ni vill göra övningen mer fartfylld kan varje deltagare ha en basketboll som de ska studsa eller ett hopprep som de ska hoppa fram med).
Digitalt alternativ:
Den här övningen går också att göra i digital form, som ett quiz. Deltagarna utgår i så fall från sina egna identiteter och svarar på frågorna utifrån vilka de är. Den som får flest ”rätt” på quizet är den som hade kommit längst fram om ni hade gjort övningen i fysisk form.
Länk till digitalt quiz med rollkort
Gör så här:
Deltagarna tilldelas ett varsitt rollkort. Be alla läsa tyst vad det står på deras kort och att därefter göra sig en bild av sin roll, utan att prata med varandra om sina roller. Rollkorten beskriver olika personer med skilda identiteter och egenskaper. Be deltagarna fundera över hur personen på deras rollkort bor, vad har personen för bakgrund, vad tycker hen om att göra, vad drömmer hen om?
Be därefter gruppen att placera sig på en linje i rummet, bredvid varandra. Berätta att du kommer att läsa upp ett antal påståenden. Varje gång ett påstående stämmer in på personen som de har på sitt rollkort ska de flytta fram ett steg, annars stanna kvar på sin plats. Den här övningen går även att göra utifrån er verksamhet, till exempel kan deltagarna studsa en basketboll samtidigt som de ska ta ett steg fram och målet är att hinna först till basketnätet, eller så kan deltagarna hoppa hopprep fram på en sträcka. Det går även att göra denna övning för att välja vilka som först ska få ta mellis och exempelvis komma fram till ett fikabord. Ni kan även anpassa påståendena utifrån er verksamhet.
Texten på deltagarnas rollkort ger inte alltid svar på påståendena, så om deltagarna är osäkra på om de ska ta ett steg fram eller inte får de gissa utifrån den bild de fått av vad som står på kortet. Läs upp påståendena ett i taget, sakta och med paus emellan. När alla påståenden lästs upp stannar deltagarna kvar på den plats de hamnat på.
Fråga deltagaren som kommit längst fram och de som står längst bak om vad som står på deras rollkort. Du kan även fråga om någon annan (till exempel i mitten) vill läsa upp sitt rollkort. Låt deltagarna diskutera övningen med hjälp av frågorna nedan.
Diskussionsfrågor:
Koppling till de globala målen: Mål 5 (jämställdhet), Mål 10 (minskad ojämlikhet), samt Mål 16 (fredliga och inkluderande samhällen)
Syfte: Målet med den här övningen är att lyfta frågor om inkludering och olika personers möjligheter och livsvillkor, och skapa en diskussion om hur vi kan hjälpas åt att samarbeta för inte exkludera.
Tidsåtgång: ca 20 min
Målgrupp: Från ca 10 år
Material: Musik och högtalare, stolar (en mindre än antal deltagare), en kudde/sten/liknande
Gör så här:
Ställ ut stolarna så att de står med ryggarna mot varandra på en rad. Det ska vara en mindre stol än antal deltagare. Deltagarna ska sedan gå runt stolarna till musiken, och när musiken stannar (efter ca 15 sekunder) ska de snabbt sätta sig på en stol. Den person som blir utan stol åker ut ur leken och ställer sig vid sidan av. Gör en testomgång där alla får vara med.
Placera ut kudden/stenen några meter bort från stolarna. Dela sedan in gruppen i tre grupper, och berätta att en av grupperna (exempelvis grupp 1) behöver gå runt kudden/stenen vid varje varv. Berätta att de som åker ut får en ny roll som är att observera vad som händer i leken. Sätt sedan igång musiken och låt deltagarna gå runt stolarna medan ena gruppen får gå runt stolarna och stenen/kudden. Precis som i vanliga Hela havet stormar stänger du av musiken och deltagarna ska då hitta en stol att sätta sig på. Den som inte får en stol åker ur leken och blir observatör. För varje omgång tas en stol bort, så att det hela tiden är en mindre stol än antal deltagare. Fortsätt fram till enbart en deltagare återstår.
Ganska snabbt kommer ni märka att deltagare från grupp 1 har svårare att hinna fram till stolarna och det är oftast dem som åker ut bland de första.
Avsluta leken genom att fråga gruppen om deras upplevelse, och hur övningen kändes.
Exempel på frågor till deltagarna:
Det går även att göra leken ”hela havet stormar” på temat inkludering där deltagarna ska samarbeta. Istället för att belysa att vissa personer behöver gå en extra sträcka och snabbare åker ur leken, ska alla deltagare hjälpas åt att få alla att stanna kvar.
Gör leken enligt instruktionerna ovan, med stolar och en grupp som behöver gå runt en sten/kudde. När musiken stannar ska deltagarna samarbeta för att alla ska få plats på stolarna så att ingen behöver åka ut. Efter varje omgång tas en stol bort och ju fler stolar som tas bort desto svårare blir det. Målet är att alla ska hjälpas åt och tillsammans se till så att även de som behöver gå en extra sträcka för plats på stolarna. Deltagarna får sitta i varandras knän och vara kreativa för att hitta lösningar för att få alla att stanna kvar.
När det enbart är några få stolar kvar och deltagarna börjar få riktigt svårt att trängas på stolarna kan ni avsluta leken.
Avsluta leken genom att igen fråga gruppen om deras upplevelse, och hur övningen kändes.
Exempel på avslutande frågor till deltagarna:
Koppling till de globala målen: Mål 5 (jämställdhet), Mål 10 (minskad ojämlikhet), samt Mål 16 (fredliga och inkluderande samhällen)
Syfte: Målet med den här övningen är att lyfta frågor om inkludering och olika personers möjligheter och livsvillkor, och diskutera vad vi som ledare kan göra för att lösa olika scenarios som skulle kunna uppstå. Syftet är även att ledarna ska få verktyg för att agera i olika situationer som kan uppstå.
Tidsåtgång: ca 20-30 min
Målgrupp: Unga ledare, ca 15 år och uppåt
Material: Papper där de olika ”casen” finns beskrivna (se bilagor)
Gör så här:
Dela in gruppen i mindre grupper om ca 3 personer och dela ut ett ”case” till varje grupp. Låt deltagarna diskutera frågorna som finns under varje case i ca 10 min. En person i gruppen ansvarar för att skriva ner gruppens svar på frågorna och vad de kommer fram till.
När grupperna diskuterat klart samlas ni i helgrupp och varje grupp får presentera sitt case och vad de pratade om.