
Koppling till de globala målen: Mål 15 (ekosystem och biologisk mångfald)
Syfte: Målet med den här aktiviteten är att öka den biologiska mångfalden i ert närområde för att fler bin och insekter ska överleva. Målet är även att skapa förståelse för varför insekter och kryp är viktiga och skapa gemenskap mellan barnen medan vi bygger hotellen.
Tidsåtgång: ca 45-60 min
Målgrupp: Från 6 år och uppåt
Material: Trälådor, olika material från naturen till exempel bark, pinnar, kottar, vasstrån. Lim, spik, hönsnät.
Gör så här:
Öppna ett insektshotell! Det är inte bara bra för den biologiska mångfalden, utan lockar även till sig djur som pollinerar och förbättrar skörden av frukt och bär i din trädgård.
Dela in deltagarna i mindre grupper om ca 2-4 personer. Börja med att be barnen samla in kottar, pinnar och barkbitar som de kan använda till hotellen.
Använd en trälåda som stomme till hotellet. Barnen får sedan sätta upp väggar inuti lådan så att det blir olika rum. Fyll lådans rum med pinnar och kottar så att olika insekter får plats i olika rum. Täck och häfta fast ett hönsnät på framsidan för att hålla innehållet på plats och skydda bina från fåglar. Häng upp insektshotellet utomhus, gärna på en solig plats cirka 1-1,5 m från marken. Placera den gärna nära växter som bina gillar.
Medan deltagarna bygger hotellen kan ni prata om varför bin och insekter är viktiga för vår miljö.
Koppling till de globala målen: Mål 5 (jämställdhet)
Syfte: Syftet med att arrangera en mensdag är att normalisera mens och ta bort tabun kring menstruation, men även att lyfta frågor om tvåkönsnormen och transpersoner.
Tidsåtgång: 1 timme till en dag, beroende på innehåll och upplägg
Målgrupp: Från ca 10 år, beroende på innehåll och aktiviteter under dagen
Material:
Gör så här:
Arrangera en mensdag för att normalisera mens och skapa samtal om menstruation och könstillhörighet! Det går att göra genom att ha olika stationer där barnen får göra olika saker i mindre grupper, se exempel nedan. Det går även att vara kreativ och addera egna aktiviteter som belyser menstruation eller tabun kring mens.
Frågelåda
Ställ fram en låda. Be deltagarna skriva anonyma lappar med alla frågor som de har kring mens, kön, könstillhörighet, sex, eller liknande (beroende på vilka frågor ni känner er bekväma med att svara på som ledare). Välj sedan några av frågorna som ni läser upp och svarar på. Här kan ni även passa på att prata om vilka som får mens, och lyfta in att det inte bara är personer som identifierar sig som kvinnor som har mens och att alla kvinnor inte har mens. Det är viktigt att även bryta idén om att alla ska ha fått mens vid en viss ålder eller liknande.
Hallongrottor
Baka hallongrottor i olika former och färger för att på ett lekfullt sätt skapa samtal om mens och rättigheter kopplat till mens.
Mens-stafett
Ha en stafett-gren där deltagarna delas upp i två lag. Varje person i varje lag får en tampong som knyts fast som ”svans” med ett snöre på personen. Vid startpunkten finns en flaska med röd vätska i. Den första personen i varje lag börjar och ska pricka flaskhalsen med tampongen, för att sen förflytta flaskan runt en kon och tillbaka till nästa person i laget. Den personen ska då göra samma sak med flaskan, fram tills alla personen i laget har gått runt flaskan med tampongen. Det lag som först hinner klart med alla deltagare vinner!
OBS! Det är viktigt att inte befästa tvåkönsnormen när en gör dessa aktiviteter, eller skapa en press om att en ”borde fått mens i en viss tid”. Och fundera över om ni behöver ha separatistiska grupper eller inte, det finns för- och nackdelar med båda alternativen.
Koppling till de globala målen: Alla 17 mål!
Syfte: Skapa medvetenhet om vad de globala målen är för något och om hur vi alla kan vara med och bidra till en bättre värld
Tidsåtgång: ca 30 min – 1 timme
Målgrupp: Unga ledare, ca 15 år och uppåt
Material: 17 orienteringskontroller, kartor med utmärkta kontroller, samt lappar för varje kontroll till deltagarna
Gör så här:
Glorientering är som orientering fast att deltagarna ska hitta 17 olika kontroller, som alla representerar varsitt mål i Agenda 2030.Det går till så här:
Lägg ut de 17 olika orienteringskontrollerna på ett område eller i en skog och markera vart de finns på kartan. Ge sedan kartan till grupperna som ska leta kontrollerna samt lappar där de kan fylla i svaren.
På varje kontroll finns en text om vad målet betyder och vad de kan göra i sin vardag för att bidra till att uppnå det målet. När deltagarna hittat kontrollen behöver de skriva en av dessa tips på sin lapp. Det gäller att hitta alla kontroller så snabbt som möjligt, och ni kan antingen göra denna aktivitet under en orienteringsdag, som en tävling, eller bara som en tipsrunda.
Koppling till de globala målen: 13, 14, 15
Syfte: Öka medvetenheten om hur vi påverkar vårt klimat genom nedskräpning och vilka konsekvenser plast har för miljön.
Tidsåtgång:: 15-30 min
Målgrupp: Från ca 6 år
Material: Påsar att plocka skräp i (helst inte plastpåsar!), eventuellt handskar.
Gör så här:
Dela in deltagarna i mindre grupper och ge varje grupp en påse och eventuellt handskar. Be dem sedan gå runt och plocka så mycket skräp som de kan hitta och ta med det för att sedan sortera. Kanske kan du skicka med varje grupp några diskussionsfrågor som de kan prata om medan de plockar skräp. Ni kan även samlas upp när alla grupper är klara för att gå igenom hur mycket skräp de hittat samt prata om hur lång tid det tar för olika material att brytas ner.
Denna aktivitet går att kombinera med andra aktiviteter och är ett enkelt sätt att engagera din förening till att bidra till ett bättre klimat och renare natur. Kanske kan ni arrangera en tävling i vem som plockar skräp på ett visst område under en viss tid? Kan ni ha en walk-and-talk-and-plocka-skräp i pausen för en utbildning? Går det att ha uppvärmning inför basketträningen och samtidigt plocka skräp? Eller kan plocka skräp med kören och sjunga upp?
Koppling till de globala målen: Mål 10 (minskad ojämlikhet)
Syfte: Öppna upp deltagarnas idéer om fint och fult och rätt och fel och skapa ett samtal om normer genom att kolla på hur mjukisdjur ser ut.
Tidsåtgång: 1-2 timmar
Målgrupp: Från ca 6 år
Material: Olika gamla mjukisdjur inköpta på Second Hand, lim, nål och sytråd, saxar. Eventuellt annat material som exempelvis tygbitar, knappar, etc.
Gör så här:
Fråga deltagarna vad de har/hade för mjukisdjur när de var små, be dem berätta för varandra två och två om sitt favoritmjukisdjur som de har/hade hemma. Hur såg det ut? Vad var det med den som gjorde att du tyckte så mycket om den? Du kan sen be någon berätta i helgrupp om sitt favoritmjukisdjur. Fråga om mjukisdjuret blev slitet med åren, eller ser den likadan ut som när den var ny? Fråga om det påverkade deltagarens känslor inför mjukisdjuret.
Visa sedan deltagarna två mjukisdjur av samma sort, exempelvis två björnar. Det går även att visa bilder på två mjukisbjörnar. Be deltagarna berätta vad de ser för likheter mellan mjukisdjuren/björnarna som du håller upp. Fråga om alla björnar ser ut så i verkligheten eller om det finns även andra sätt som björnar kan se ut på.
Berätta för deltagarna att de nu ska skapa egna mjukisdjur där det inte finns några regler för vad som är rätt och fel eller fint och fult. Precis som att björnar kan se ut på fler sätt än de två du håller upp, borde även andra mjukisdjur få se ut på sina unika sätt! Tanken är att deltagarna ska skapa ett nytt mjukisdjur genom att klippa sönder figurerna, sy dit nya saker, och på så sätt skapa ett nytt, unikt mjukisdjur.
När alla är klara kan de få visa upp sitt nya mjukisdjur och berätta om det för de andra deltagarna. Avsluta gärna med att fråga hur det går att koppla övningen till verkligheten, ser alla människor likadana ut? Om deltagarna är lite äldre barn kan du berätta om normer och skapa ett samtal om allas lika värde.
Koppling till de globala målen: Mål 5 (jämställdhet) och mål 10 (minskad ojämlikhet)
Syfte: Öppna upp deltagarnas idéer om vad som är normalt, fint och fult och rätt och fel och skapa ett samtal om allas rätt att vara som de vill genom hur ni ritar
Tidsåtgång: ca 30 min
Målgrupp: Från ca 3 år
Material: Pennor och papper, eventuellt målarboken om globala målen (se bilaga)
Gör så här:
Ett sätt att visa mindre barn att det går att vara olika och att alla människor är lika mycket värda är genom sättet du ritar på. Kanske finns det situationer när du sitter ner och ritar med barnen, kan du använda denna stund till att prata om normer och jämlikhet? Kanske kan du som ledare och förebild visa att det går att rita ”fult” eller inte finns några rätt och fel. Du kan även skapa ett samtal om normer genom att ifrågasätta hur en superhjälte ser ut. Går det att rita en superhjälte i rullstol? Gör det! Kan du göra en cool tjej i hijab som ser ut att äga världen? Rita det!
Genom att rita saker som kanske inte brukar ritas kan du som ledare bryta normer och ändra barnens föreställningar.
Tips!
Ni kan även använda er av målarboken med de globala målen och skriva ut bilder som barnen kan färglägga samtidigt som ni pratar om vad de globala målen är för något och varför det är viktigt.
Powerpoint gone wild
Mötesledaren har förberett olika powerpoints med bilder på temat globala målen. Deltagarna delas in i grupper om 2 personer (kan även genomföras individuellt), och utan förberedelse får gruppen presentera powerpointen för de övriga deltagarna utan att ha sett innehållet tidigare. Mötesledaren är den som byter slide. Varje grupp har ca 3 slides att presentera, sen går turen över till nästa grupp som får en ny slide.
Förslag på teman för de olika presentationerna:
Skattjakt
Ledaren ber alla ta fram chatten. Skattjakten går till så att ledaren säger ett ord, och deltagarna ska så fort som möjligt hitta ett objekt i sitt hem eller där de befinner sig som symboliserar det ordet. Den som först hinner hämta objektet och skriva ”skatt” i chatten har vunnit. Ni kan börja med några lätta ord, exempelvis ”något gott”, och sedan ta lite svårare ord, se förslag nedan. Orden går att byta ut så att de passar det tema ni har för träffen eller utbildningen. Efter varje omgång får några av deltagarna presentera sitt objekt och hur de tänkte när det valde det. På vilket sätt kan objektet kopplas till ordet som ledaren sa? Gör leken i några omgångar med valfritt antal ord.
Förslag på ord:
Digital värderingsövning
Be alla deltagare slå på kameran så att ni ser varandra. Kom överens om två rörelser med gruppen, en rörelse som symboliserar ”JA” och en rörelse som symboliserar ”NEJ”. En rörelse kan till exempel vara att resa sig upp och den andra att sitta kvar och ”plocka äpplen”. Anpassa rörelserna till gruppen men välj gärna så stora rörelser som möjligt för att använda övningen som en möjlighet att bryta stillasittandet under träffen.
Ledaren kommer sedan läsa olika påståenden där deltagarna måste antingen svara ja/håller med eller nej/håller inte med. Om de svarar ja/håller med på påståendet gör de övningen som symboliserar den rörelsen, och om de inte håller med gör de den andra rörelsen. Testa gärna med påståendet ”jag tycker om glass”. Efter varje påstående kan du be några av deltagarna förklara hur de tänkte, och varför de gjorde den rörelsen som de gjorde. Påståenden kan anpassas till träffens tema och får gärna handla om de globala målen.
Förslag på påståenden:
Memory
Skicka ut deltagarna i grupper om två personer. Du som ledare kommer vara i samma grupp som den deltagare som ska lösa memory-spelet. Berätta för deltagaren i din grupp att den ska hitta alla brickor i memory-spelet. Låt varje grupp (förutom din egen) får ett ord som de ska tolka, du kan skriva detta ord i ett privat meddelande till dem i chatten. Det kan till exempel vara att alla grupper får varsitt mål i Agenda 2030, varsitt ord som symboliserar KFUM eller varsitt djur. Paret ska sedan komma överens om en rörelse som symboliserar ordet.
När alla grupper kommit tillbaka till det stora rummet, ska alla sätta på sina kameror så att ni ser varandra. Deltagaren i din grupp ska sedan hitta alla par genom att säga namnet på en mötesdeltagare som då gör sin rörelse. Deltagaren säger olika namn tills hen kan para ihop rörelserna och gissa vilket mål eller ord rörelsen föreställer. När ett par har blivit ihopkopplat kan de stänga av sin bild eller på annat sätt tydligt signalera att de inte längre är med.
Musikquiz
Spela upp olika intron till kända låtar som kan kopplas till de globala målen. Deltagarna får gissa vilken låt det är genom att säga sitt namn eller skriva först i chatten.
Förslag på låtar:
Tema-giffar
Mötesledaren väljer ett tema eller ord, varpå deltagarna ska leta fram varsin GIF som de tycker passar bäst in på temat. Det kan till exempel vara ord som jämlikhet, global rättvisa, fredliga samhällen, demokrati, KFUM, osv. Deltagarna får 1-2 minuter på sig att välja en GIF som de sedan ska posta i chatten. När alla har postat kan ledaren ge ett nytt tema/ord.
Ett alternativ är att ledaren väljer ut tre GIF:ar och tre ord och sedan ska deltagarna gissa vilka som hör ihop.
Digital privilegiematch
Gör en digital övning för att prata om ojämlikheter, makt och privilegier! Ni kan göra övningen ”Privilegiematchen” under era digitala träffar genom en frågesport. Mötesledaren delar då ut rollkorten till deltagarna genom att skicka ett rollkort i ett privat meddelande till varje deltagare. De går sedan in och svarar på frågorna i quizzet, utifrån den identitet som personen på deras rollkort har. I slutet kan ni se vem som fått flest ”rätt” och utifrån det diskutera frågorna i övningen Privilegiematchen.
Quiz
Gör ett digitalt quiz på temat globala målen. Här finns flera färdiga frågesporter som du kan använda!
Quiz om jämlikhet och hållbarhet
https://quizizz.com/admin/quiz/5fc8fb71af70ed001b200964/j%C3%A4mlikhet-och-h%C3%A5llbarhet
Quiz om globala målen
https://quizizz.com/admin/quiz/5fc8f69bee31c6001b6ba91d/globala-m%C3%A5len-baskunskaper
Digital privilegiepromenad med rollkort
https://quizizz.com/admin/quiz/5fb52ebd86a19a001c33a4b8%20